vendredi 16 janvier 2015

Neurobiology of terrorist's brain

Les 17 assassinats perpétrés par des terroristes à Paris contre la rédaction de CH et contre des juifs dans un supermarché casher ont donné lieu à de multiples interprétations directes ou indirectes qui le plus souvent mélangent morale, éthique, loi, religion, conditions socio-économiques et idéologie.
Les avis sont très hétérogènes quant à la causalité et reflètent le plus souvent le corpus idéologique de ceux qui analysent plutot que des liens de causalité basés sur des évidences ou des données avérées.
De la même façon qu'on peut s'interroger sur la mécanique d'une Kalachnikov par rapport à une arme de poing il est légitime de chercher à connaitre les mécanismes biologiques impliqués dans le comportement criminel ou terroriste. La caractéristique de tous ces actes est qu'ils ont été conçus dans un cerveau humain et une des questions posées est de savoir si les neurosciences la neurobiologie en particulier peut aider à comprendre ce qui se passe dans la planification et la réalisation de tels actes criminels.







1/ International Review of Psychiatry, 2007, Vol. 19, No. 3 : Pages 243-251

(doi: 10.1080/09540260701365551)


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Towards a psycho-anthropological view of religious violence
2007, Vol. 19, No. 3 , Pages 243-251 (doi:10.1080/09540260701365551)
Correspondence: Aziz Esmail, PhD, 44 Grosvenor Gardens, London SW1W OEB 
Formerly Senior Lecturer at the University of Nairobi and Visiting Scholar at the University of Chicago, and Harvard University, USA

Understanding the phenomenon of religious violence requires a theoretical approach to the task. Ideally, the theoretical framework must integrate (1) the insights of neurobiology and ethnology elucidating the roots of aggression in the organism and its manifestations in animal behaviour, (2) the expression of these in human violence, which requires careful attention to linguistic and other expressions in culture, (3) the special role of religious representations in this connection, and (4) the mechanisms, in time and place, whereby the role of religion in the maintenance of cultural order is reversed, and becomes an ally of violence. Psychological theories, like the psychoanalytic school, have a contribution to make to this end. But they also exhibit limitations. The most compelling anthropological theory to date is René Girard's, which focuses on mimetic desire, violence, its resolution through scapegoating and subsequent enactment in ritual. The sacred is seen to lie at the origins of cultural order. But it also harbours a potential for a resurgence of the violence it conceals. Other researchers have shown how certain features of modernity unwittingly fuel violence through the promulgation of stereotypical, group identities. Contemporary Islamist violence (Jihadism) offers a case-study for these theoretical axioms. The example is not peculiar or sui generis. Rather it illustrates, more widely, the nature of the sacred and its relation to history. The Islamic tradition and modern Muslim history also provide a template for an analytic understanding of religious symbols, and their degradation into symbols of a typically modern demand for recognition of ego and group orientated identities. This psychosocial configuration necessarily escapes the attention of the actors, and because of the nominal persistence of old symbols, may also escape the attention of observers. To expose and explain these discrepancies is one of the central tasks of analysis in the proposed theoretical framework



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2/ https://www.icrc.org/eng/assets/files/other/irrc_859_whelis_dando.pdf

3/ http://psycnet.apa.org/?&fa=main.doiLanding&doi=10.1037/lhb0000102

4/ http://ijo.sagepub.com/content/47/6/698.abstract

5/ http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1749-6632.2010.05694.x/abstract

http://ijo.sagepub.com/content/50/2/121.abstract

http://ijo.sagepub.com/content/50/3/255.abstract

 1 autre approche du  fonctionnements du cerveau des terroristes  consiste à comparer sur le plan fonctionnel et structurel des cerveaux produisant des comportements moraux et des comportements immoraux.Entre des comportements moraux et des comportements immoraux  Il semble exister de nombreuses différences à la fois dans les différentes structures cérébrales et dans leur câblage.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22334584

http://medicalfinder.jp/doi/abs/10.11477/mf.1416101312

http://journal.frontiersin.org/Journal/10.3389/fnint.2013.00065/full


 les victimes des attaques terroristes qui ne sont pas tuées survivent avec 1 certain nombre de difficultés. Ces difficultés ont aussi 1 base neurobiologique et en particulier la vulnérabilité au syndrome dépressif poste stresse d'attaque terroriste semble liée à 1 certain nombre de mécanismes neurobiologiques autour du fonctionnement de l'amygdale.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/da.22284/abstract

http://www.nature.com/nature/journal/v437/n7058/full/437457a.html





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